ALLAH PALING TAHU YANG TERBAIK BUAT KITA - KISAH PETANI MISKIN

Advertisement
Dahulu kala, ada seorang petani miskin yang memiliki kuda cantik dan gagah. Suatu hari seorang saudagar kaya ingin membeli kudanya itu, dan menawarkan harga yang sangat tinggi. Sayang si petani miskin itu tidak menjualnya. Kawan-kawan petani miskin itu berasa hairan kenapa dia karena tidak mahu menjual kudanya itu.


GAMBAH HIASAN

Keesokan harinya, kudanya hilang dari kandangnya, maka kawan-kawannya berkata,


"Sungguh malang nasib kamu padahal jika kamu menjualnya semalam, kamu dah dapat duit yang banyak, sekarang bukankah kudamu itu sudah hilang." 

Si petani miskin hanya mendiamkan diri.

Beberapa hari kemudian, kuda si petani kembali bersama 5 ekor kuda lainnya. Lalu kawan-kawannya berkata,

"Wah kalau macam ini lagi untuk nasib kamu, kuda kamu kembali dengan 5 lagi ekor kuda"

Si petani hanya diam sahaja.

Beberapa hari kemudian, anak si petani yang sedang melatih kuda-kuda baru mereka terjatuh dan kakinya patah. Kawan-kawannya berkata,

"Rupanya kuda-kuda itu membawa kecelakaan, lihat sekarang anakmu kakinya patah kerana kuda-kuda itu."

Si petani tetap diam tanpa menjawab apa-apa.

Seminggu kemudian terjadi peperangan di wilayah itu, semua anak muda di kampung itu dipaksa untuk berperang, kecuali si anak petani kerana tidak boleh berjalan. Kawan-kawannya datang kepada si petani sambil menangis, 
"Beruntung sekali nasibmu karena anakmu tidak ikut berperang, kami kini kemungkinan akan kehilangan anak-anak kami dalam peperangan."

Si petani kemudian berkata ;

"Jangan terlalu cepat mengambil kesimpulan dengan mengatakan nasib baik atau buruk, semuanya adalah suatu proses perjalanan hidup. Syukuri dan terima keadaan yang terjadi saat ini, apa yang kita dapat hari ini belum tentu baik untuk hari esok, apa yang buruk hari ini belum tentu buruk untuk hari esok."

Kawan-kawan petani itu amat tersentu dengan jawapan itu dan memahami sikap petani miskin itu yang senantiasa bersyukur dan bersabar.




Tetapi yang PASTI; Allah paling tahu yang terbaik buat kita ... * Tugas kita sebagai hamba Allah adalah; * Mengucap syukurlah dalam segala hal, sebab itulah yang di kehendaki Allah di dalam hidup kita.

Cerita sekadar untuk difikirkan ;






0 Response to "ALLAH PALING TAHU YANG TERBAIK BUAT KITA - KISAH PETANI MISKIN"

Post a Comment